In een tijd waarin zowel traditionele brandstoffen als elektriciteit onderhevig zijn aan inflatie, worden elektrische voertuig (EV) eigenaren geconfronteerd met een nieuwe realiteit: de kosten voor het opladen van hun auto’s stijgen.
Opvallend is dat, ondanks de algemene stijging van energieprijzen, de tarieven bij openbare laadpalen nog niet zijn aangepast.
Dit fenomeen werpt licht op een interessant aspect van de elektrificatie van vervoer, waarbij het laden aan een openbare laadpaal momenteel goedkoper kan zijn dan thuis laden, zo merkt Business Insider op.
Dit is echter geen garantie voor de toekomst, gezien de fluctuerende aard van energieprijzen.
Een onderzoek door de Consumentenbond legt een aanzienlijke uitdaging bloot voor EV-rijders: het gebrek aan transparantie en vooraf beschikbare informatie over laadtarieven.
Sinds 1 januari is het voor leveranciers verplicht om duidelijkheid te bieden over de kosten per geladen kilowattuur (kWh), maar dit blijkt in de praktijk niet altijd het geval.
De situatie wordt verder gecompliceerd door het feit dat de prijs per kWh kan variëren afhankelijk van het contract dat een EV-rijder heeft afgesloten met de energieleverancier. Dit resulteert in aanzienlijke prijsverschillen, waarbij de kosten bij dezelfde laadpaal kunnen variëren van 24 cent per kWh tot 40 cent per kWh, afhankelijk van de leverancier.