Dalende Interesse in Elektrisch Rijden in Nederland: Een Analyse

Mikes-Photography / Pixabay

De nieuwste gegevens van de Elektrisch Rijden Monitor 2023, gepresenteerd door de ANWB, suggereren dat de interesse in elektrisch rijden in Nederland aan het afnemen is. Voor het eerst in jaren overweegt een grotere groep Nederlanders (28%) niet over te stappen op elektrische voertuigen dan de groep die dit wel overweegt binnen de komende vijf jaar (27%).

De belangrijkste belemmeringen blijken de hoge aanschafkosten en de beperkte mogelijkheden voor privé opladen te zijn.

Stijgende Kosten Per Kilometer

Een opvallende bevinding uit het rapport is de stijging van de kosten per kilometer voor elektrische auto’s van 61 cent in 2022 naar 72 cent in 2023. Deze stijging is voornamelijk te wijten aan de dalende restwaarde van elektrische auto’s, aangezien de vraag naar tweedehands elektrische voertuigen afneemt. Veel consumenten vinden de prijs voor gebruikte elektrische auto’s nog steeds te hoog.

Prijsverschil als Grootste Barrière

Het prijsverschil tussen de gemiddelde kosten van een nieuwe elektrische auto (€ 45.850) en het bedrag dat potentiële kopers bereid zijn te betalen (€ 31.699) is aanzienlijk. Dit vormt de grootste drempel voor de overstap naar elektrisch rijden, direct gevolgd door het probleem van het niet privé kunnen opladen van de auto. Weliswaar neemt het aantal modellen onder de € 50.000 toe, wat duidt op een positieve trend, maar de barrières blijven significant.

Fiscale Onzekerheid

Marga de Jager, CEO van ANWB, benadrukt dat fiscale onzekerheid een grote rol speelt in de terughoudendheid van consumenten. Hoewel elektrische auto’s momenteel vrijgesteld zijn van de Motorrijtuigenbelasting (MRB), zal deze regeling vanaf 2026 veranderen. De zwaarte van elektrische auto’s vanwege hun accupakket kan ervoor zorgen dat MRB een aanzienlijke kostenpost wordt. Gelukkig komt het kabinet met nieuwe plannen voor korting op MRB tot 2031, wat enige verlichting kan bieden.

Nederland in Europees Perspectief

Ondanks de dalende interesse, blijft Nederland een van de Europese koplopers op het gebied van elektrisch rijden, met 4,9% van alle auto’s in het wagenpark die elektrisch zijn. Dit is significant lager dan in Noorwegen (23%), maar nog steeds hoger dan in de meeste andere Europese landen.

Voornaamste Drempels

De vijf meest genoemde drempels voor de overstap naar een elektrische auto zijn: de hoge aankoopkosten, het niet privé kunnen laden, een tekort aan publieke laadpalen, onvoldoende actieradius, en hoge onderhoudskosten.

Nederland heeft nog steeds het beste laadnetwerk van Europa
bron: ANWB – EOFO / RVO

Deze gegevens uit de Elektrisch Rijden Monitor 2023 geven een duidelijk beeld van de uitdagingen waar de elektrische automarkt in Nederland voor staat. Terwijl de technologie vooruitgaat en het aantal betaalbare modellen toeneemt, blijven de hoge kosten en infrastructuurbeperkingen belangrijke obstakels voor een bredere adoptie van elektrisch rijden.